Poplava spletnih kuharskih receptov: kdo sploh še posega po kuharskih knjigah

Še pred leti je imela skoraj vsaka družina doma kuharsko knjigo ali svojo beležko, polno receptov, ki so jih ljudje prepisali s televizije ali od prijateljev. Dandanes pa so svet preplavile spletne strani in različne video vsebine na družbenih omrežjih, zaradi česar je ogromno receptov dostopnih tudi v digitalni obliki. Kako torej ljudje sedaj iščejo nove recepte? Se na kuharskih knjigah le nabira prah ali ljudje še vedno radi posegajo po njih?
Čeprav kuhanje ostaja ena bolj priljubljenih prostočasnih dejavnosti, so se v zadnjih letih znatno spremenile navadi ljudi, ki navdih za kuhanje ne iščejo več samo v knjigah, temveč tudi na spletu.
Zaradi porasta digitalnih vsebin si lahko uporabniki sedaj recepte preberejo kar na spletu, veliko idej pa črpajo tudi iz videoposnetkov na družbenih omrežjih, kot so Instagram, TikTok in YouTube. Na slednjih je veliko objav tudi znanih osebnosti, ki so svoje recepte začele predstavljati v sodobni in bolj dostopni obliki.
Ena od njih je Ana Žontar Kristanc, blogerka in avtorica kuharskih knjig, ki je svoje recepte že pred 15 leti začela objavljati na svojem spletnem blogu. Več prepoznavnosti je dobila na malih zaslonih s svojo kuharsko oddajo Ana kuha leta 2013, od takrat pa je opazila znatno spremembo v navadah njenih sledilcev. “Od časa, ko sem prvič začela na spletu in na televiziji, se je uporaba kuharskih knjig bistveno zmanjšala,” je ocenila.
“Moja knjiga je spletna stran”
Žontar Kristanc te spremembe sicer ne vidi kot slabost. “Splet ima posebno moč,” je dejala in pojasnila, da uporabnikom predstavlja spretnost, saj so spletni recepti večinoma brezplačni in na dosegu roke.
Tudi sama je priznala, da ji je splet vse od njenih začetkov ostal najljubši medij za doseg ljudi, saj po njenih besedah z objavljenimi recepti cilja k uporabnosti. “Všeč mi je, ker imajo ljudje direkten kontakt z mano,” je razložila.
36-letnica je razkrila, da največ odziva dobi prav na spletu. “Moja knjiga je spletna stran,” je pojasnila. Posebej veliko porast je opazila na svojem Instagram profilu, pri čemer je ocenila, da gre verjetno za mlajšo generacijo, ki je bila še pred nekaj leti premlada, sedaj pa je začela kuhati.
Kuharske knjige kljub digitalnim spremembam med najbolj priljubljenimi žanri
Kljub temu, da so številni recepti sedaj dostopni tudi na spletu, kaže, da je priljubljenost kuharskih knjig še vedno prisotna in znova narašča, so potrdili v knjigarni Mladinska knjiga.
“Ljudje se še vedno radi odločajo za nakup knjig,” so sporočili z ene največjih slovenskih knjigarn. Med najbolj priljubljenimi žanri so sicer še vedno knjige s področja popularne psihologije in zdravja, takoj za njimi so kuharske.
Po mnenju Mladinske knjige te ostajajo “privlačen in estetsko dovršen izdelek”. Ljudem je všeč, da so recepti zaradi omejenega prostora skrbno izbrani in jasno predstavljeni ter da jih spremljajo fotografije.
Porast prodaje so pripisali predvsem izdajam slovenskih avtorjev, pri tem pa opazili povezavo med spletnimi vsebinami in fizičnimi knjigami. Med bolj priljubljenimi so namreč knjige avtorjev, ki so prisotni tudi na spletu, med drugimi Urška Fartelj ter Tjaša Vede in Blaž Mikuljan.

V Mladinski knjigi so ugotovili, da na porast nakupa vplivajo tudi knjige tujih zvezdniških kuharjev, med katerimi pri nas kot prodajni favorit ostaja Anglež Jamie Oliver.
Da imajo fizične knjige še vedno veliko vrednost in “poseben dotik”, pa je opazila tudi Žontar Kristanc, ki je kljub porastu spletnih vsebin do sedaj izdala 12 kuharskih knjig. “Od tega so vse razprodane oziroma skoraj razprodane,” je povedala.
Sovpadanje kuharskih knjig in spletnih vsebin
Kljub sodobnim spremembam tako na Mladinski knjigi kot Žontar Kristanc opažajo, da kuhanje ostaja dejavnost ljudi vseh starosti in ne samo starejših generacij. Bralcem so kuharski recepti še posebej v pomoč ob večjih življenjskih spremembah in drugih priložnostih.
“Večina ljudi, ki me spremlja, spada v starostno skupino od 20 do 50 let. To so na primer ljudje, ki se preselijo ali si začnejo ustvarjati družino in posledično začnejo kuhati,” je komentirala Žontar Kristanc. Podobno so opazili v Mladinski knjigi, kjer menijo, da so bralci še posebej hvaležni za splošne kuharske knjige, ki jim ponujajo enostavne ideje za vsakodnevna družinska kosila, pa tudi recepte za sladice in peko kruha.
Čeprav kuharske knjige in spletne vsebine zaenkrat gredo z roko v roki, se zdi, da je med generacijami prisotna razlika pri iskanju receptov. O tem smo vprašali tako mlajše kot starejše mimoidoče na ulicah Ljubljane, pri čemer smo ugotovili, da mlajše generacije redkeje posegajo po fizičnih knjigah. Te sicer še vedno ostajajo priljubljena ideja za darilo. Več o tem, kaj so nam povedali mimoidoči, pa v spodnjem videoposnetku.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje